lördag 14 juni 2014

Tuppen Erk skadad

Igår tittade jag till hönsen mindre ån jag brukar och de befann sig större delen av dagen bakom hönshuset. När jag på kvällen tittade till dem, såg jag att tuppen Erk hade en stor kal fläck, kanske 5 x 3 cm stor, på halsen.

Mitt tips är en hökattack. Höken tog ju nämligen tuppen Goliat här i höstas och har också varit på väg att ta en höna.

Eftersom Goliat fått huvudet avbitet av höken (jag såg höken senare äta på Goliat, så därför vet jag att det var en hökattack), är mitt antagande att en hök försökt göra likadant med Erk. Då Erk dock är en stor och reslig tupp, antar jag att han lyckades slita sig loss och att det enda höken fick med sig var en munfull lossryckta fjädrar.

Tuppen lever ett farligt liv där i dungen, där han i sin granna, viltfärgade skrud antingen står och spanar efter faror, medan de mer kamouflagefärgade hönorna och kyckingarna sprätter i jorden efter mat, eller springer mellan hönorna för att hålla koll, i de fall några är kvar i hönsgården.

Ikväll betedde sig Erk inte heller som vanligt, utan vände huvudet bakåt och stack ned det i fjäderskruden när jag var därinne. Det brukar han inte göra, så antagligen var han lite tagen efter det hela, min stora ibland ilskna tupp, som månar så om sin stora familj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det kan dröja innan din kommentar syns.