måndag 22 februari 2016

Vinter går mot vår och hönsen trivs i sitt nya hönshus!


Det har varit en lång vinter, men nu går det mot vår! Frusna vattenskålar, termosar med varmvatten för att tina dem, kalla kammar och slör hos frusna tuppar p g a att de prompt ville ut oavsett temperatur, är snart ett minne blott.

Hönorna har alla klarat sig bra, men en liten kyckling som hamnade utanför uthuset en natt när det var - 20 grader och jag var där och kollade så att de hade mat och ej fruset vatten, förfrös sina tår.

I går och idag har det runnit smältvatten ur stuprännan, utepumpen fungerar och snön smälter på gårdsplan och åkrar. Då passar det att lägga in lite bilder från den gångna vintern!

Vindskyddet har fungerat bra som matställe hela vintern. Den här bilden är dock tagen under en period med barmark.

Usch, vad det blåser, tycker tuppen!

Efter en tid med barmark faller det plötsligt snö under natten och maten har försvunnit under snötäcket, till hönsens förvåning.

En av tupparna, Stig, hade jag inne i köket flera gånger för värmebehandling. Det var skönt, tyckte Stig! Totalt tog jag in tolv tuppar i köket för att värma deras frusna slör och kammar med dels mina händer, dels värmekuddar. Alla tupparna hamnade mer eller mindre i trance!
Lilla fina, gråa hönan Duva. Henne flyttade jag när hon var kyckling över från en höna till en annan. Den höna hon kläcktes under hade en några dagar äldre kyckling, som hon var ute och sprätte med, vilket gjorde att jag var rädd för den här lillas överlevnad. Under den andra mamman och med ett antal nya små syskon, klarade hon sig dock som synes bra!

Äntligen är hönsens nya hönshus såpass klart att en del höns och tuppar har flyttat in. De tycks finna sig väl tillrätta! Det skulle ha varit klart före den vinter som slog till så plötsligt....Som vintrar tenderar att göra! Bilden är tagen den 22 februari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det kan dröja innan din kommentar syns.