måndag 29 februari 2016

Avstämning av min hönshållning gentemot Jordbruksverkets krav

Har varit inne på Jordbruksverkets hemsida och jämfört de krav verket ställer när det gäller frigående värphöns. Nu är ju inte alla mina djur värphöns, utan en del är tuppar. Eftersom de samsas om samma golvyta, utgår jag från bestämmelserna för höns där. När det gäller reden och mått på och antal reden, så räknar jag givetvis inte in tupparna. 

"Mått och bestämmelser för  frigående värphöns".


1. Golvyta i envåningssystem

Jordbruksverket: Max 9 höns / kvm om hönsen väger max 2,4 kg och 7,5 höns / kvm om hönsen väger 2,4 kg eller mer.

Jag: Oavsett vad mina höns väger (de är rätt små, förutom tupparna), så underskrider jag gränsen med råge, eftersom varje djur har drygt 0,4 kvm var; dvs jag har bara 2,5 höns / kvm. 

2. Tillgänglig yta 

Jordbruksverket: Tillgänglig yta är den yta som hönsen ständigt har tillgång till med minst 0,3 meters bredd och minst 0,45 meters fri höjd." 

Jag: Minsta yta är 1,05 meter bred och minsta fria höjd är 2 meter. Därmed motsvaras Jordbruksverkets krav här med råge.

3. Öppningar till utomhusytorna

Jordbruksverket:
 
Öppningarna till utomhusytorna ska vara utspridda längs hela byggnaden och minst 0,40 meter breda. För varje tusental hönor ska man
minst ha öppningar som sammanlagt är 2,0 meter breda.

Jag: Mina höns har fyra vanliga boddörrar, som dagtid normalt sett står på vid gavel (om det inte har varit så kallt att de måst vara helt stängda) och som är 90 cm (3 st) resp 66 cm (1 st) i öppningarna. När det blåser såpass att jag måste haka fast dem, blir mina öppningar 34 cm breda, eftersom det motsvarar längden på de längsta hakar jag har hittat. Kanske kan jag finna en bättre lösning, så att öppningarna blir minimum 40 cm även när det blåser. Denna punkt kommer att uppdateras! Omräknat i tusen hönor, är mina öppningar dock som minst 13,6 meter breda; dvs nästan sju gånger så stora som Jordbruksverkets krav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det kan dröja innan din kommentar syns.