lördag 4 juni 2016

Kryphål

Ja, nu är de inhägnade, men inte alla hela tiden. Jag har kycklingar som bor med sina mammor under verandan. Släpper jag in dessa till de övriga hönsen och tupparna, så får mammorna inte vara ifred.

En höna som haft lite för mycket tuppåhälsningar, har fått bo med de andra under verandan för att hon vill och för att hon där får vara i fred.

Dock stod hennes käresta innanför det nya stängslet i tre dagar, knappt utan att röra sig och bara spanade efter henne. Eftersom jag haft räv på tomten för bara några veckor sedan på gårdsplanen precis utanför min veranda och den räven tog en av hönorna, har jag faktiskt släppt ut just den tuppen (den svarta på bilden med tuppar framför sockenmagasinet). Några till har slunkit ut ibland också för den delen, men majoriteten, kanske 90 %, håller sig innanför stängselnätet.

Det är också så att åker jag härifrån, den hönan är utanför och räven kommer, så löper hon stor risk att gå samma öde till mötes som den andra hönan gjorde. Faktum är att den andra hönan försökte rädda sig genom att springa mot hönsgården, men nätet var emellan. Jag hörde nämligen ett fasligt liv ute på kvällen, sprang ut och såg räven springa iväg samtidigt som den nästan tagna hönan försökte rädda sig mot nätet. Dagen efter var dock räven där mitt på ljusan dag och tog henne....! Mitt framför verandan! Den sprang sedan vägen ner mot kyrkplatsen och åt upp hönan där...

Tas den här hönan, är det dock inte bara jag som blir ledsen. Den svarta tuppen kan få en chock som han inte kommer att komma över. En väninna berättade för mig att hennes tupp hade en allra käresta. När hon togs av ett rovdjur (minns inte viilket), så stod han sedan i tre dygn utan att vare sig äta eller dricka. Sedan dog han. Denne tupp sörjde ihjäl sig!

Jag vill inte heller få moderlösa kycklingar. Tre av kycklingarna togs som helt små av kråkor. De sex kvarvarande har nu vuxit till sig och mammorna lever. Dock lever de säkrare med några tuppar utanför stängslet än innanför, om något rovdjur kommer. Dessa, som alltså får vara utanför stängslet ibland för att skydda hönorna håller sig dock i stort sett ifrån havreåkern.

I det här äppelträdet, som står mitt i inhägnaden, tycker de om att sitta!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det kan dröja innan din kommentar syns.