fredag 23 maj 2014

Dora har fått sina små kycklingar!

Det var inte helt självklart. När Dora lade sig att ruva, var det varmt och skönt, men sedan kom en köldknäpp. Med de långa pauser från ruvandet som Dora tog, befarade jag att äggen skulle bli så kalla, att det inte skulle bli något.

Dessutom var jag tvungen att de sista dagarna skynda mig hem från jobbet för att se att Dora låg på rätt ägg. Det gjorde hon nämligen inte alltid, utan lade sig på Lisas och Flisas ägg i redet bredvid, istället.

Dagen efter det att även Lisa lagt sig att ruva, tänkte jag att risken fanns att Dora, om de båda var ute och luftade sig samtidigt, återigen skulle gå och lägga sig på Lisas och Flisas ägg, som Lisa alltså ruvade, och det var precis vad som hände. När jag kom hem låg Dora där, hennes egna ägg var kalla och Lisa var ute med de andra.

Efter det att jag lyft över Dora på sina egna ägg, vågade sig Lisa så småningom upp i sitt eget rede, där hon nu ligger platt som en pannkaka och ruvar troget!

Dora ruvar alltså inte alls enligt skolboken. Enligt den, ruvar en höna i 21 dygn. Dora ruvar i minst 27 dygn. Förra gången hon ruvade, i november, kom kycklingarna dag 27, 28, och 29.

Igår fick hon så sin första lilla kyckling i den här omgången. Då hade det gått 28 dygn. I dag på det 29:e kläcktes ytterligare fem kycklingar! Än har hon ägg under sig, så man vet inte vad som kan hända under nattens gång!

Inte heller jag agerar enligt skolboken. Enligt den ska man nämligen inte hjälpa kycklingen komma ur sitt ägg, men det gjorde jag med kyckling nummer sex. Den hade legat och kämpat och pipit länge medan bara näbben stuckit ut, men när några timmar gått och den inte kommit längre, plockade jag loss skalbitar och hinna från det hårdskaliga ägget och då blev det fart på kycklingen! Utmattad hamnade den på rygg, men mamma Dora drog med näbben in henne under sig, så nu hoppas jag att hon har piggat på sig till imorgon!

 Nu är det bara att hoppas att de små krabaterna klarar natten under mamma Dora och i den tillfälliga lilla bur jag gjort som en förlängning av redet. Bilder på dem kommer så småningom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det kan dröja innan din kommentar syns.