lördag 24 maj 2014

Sju små kycklingar....så här långt!

Den sista kom natten till lördagen (igår), dvs på 30:e dygnet! Fyra är svarta, med någon lite ljusare gump eller haklapp, medan de andra tre är grå, med några individuella skillnader, som lite ljusare partier.

Dock kan det ännu bli fler. Jag flyttade idag ner Dora och hennes kycklingar och ej kläckta ägg från det lilla mysiga burredet till en större bur på golvet. Mest var det för Doras skull, då jag ville ge henne möjlighet att röra på sig. Och äta lite mer. Efteråt ångrar jag mig dock, eftersom hon fortfarande låg på tre ägg.

När jag kom in lite sent nu på lördagskvällen, hade hon flyttat in i ett hörn av buren med sina kycklingar. Mitt i buren låg tre nu övergivna ägg. I ett av dem fanns ett litet hål. Jag sprättade upp ägget och inuti låg en livlös kyckling, som försökt ta sig ut. Med mammas värme kanske det hade lyckats.

Det är alltid lika tråkigt och sorgligt med fosterdöd, men jag tröstade mig med att jag hjälpt kyckling nr sex att ta sig ur sitt ägg.

Nu lade jag de två kalla äggen under mamman, så får vi se om ett eller två sista underverk inträffar under de kommande dagarna och nätterna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det kan dröja innan din kommentar syns.