onsdag 25 mars 2015

Äggtider

Jag måste erkänna att jag blev lite överraskad när alla mina damer från Lisas sista kull, fem stycken, en efter en började värpa nu på vårkanten. Jag hann liksom inte med, i synnerhet som Karamella lade sig att ruva på ägg redan i januari - februari; ägg hon sedan övergivit och där därefter, innan jag hunnit ta bort dem, ytterligare höns lagt sina ägg.

Igår så tömde jag äntligen detta rede och lade dit ren mossa och torrt gräs. Det tycks dock som om hönsen helst lägger där andra redan lagt ägg.

Nu har fem stycken hönor lagt sig att ruva, inklusive återigen Karamella, bland annat de som värper rosa ägg, så nu är det bara gröna som kommer ett tag. I förrgår låg dock det minsta ägg jag någonsin fått i ett av redena. Det var Doras lilla Trulsa, som kläcktes ca en vecka efter det jag flyttade hit hönsen den sista september 2014, som lagt sitt första ägg. Dagen därpå låg det ett något större i redet; också detta hennes!

P g a de ruvande hönorna läggs det inte fullt lika många ägg som vanligt, men förhoppningsvis fullt tillräckligt för att få färska grönskimrande påskägg i äggkopparna i påsk!

Trulsas första lilla miniägg!
Gröna ägg i blixtbelysning, varför färgerna inte framträder särskilt väl. Det lilla ägget uppe t v är samma som i bilden ovanför, dvs Trulsas förstlingsägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det kan dröja innan din kommentar syns.