tisdag 24 mars 2015

Hönsen i vårtid

Sitter nere vid det som skall bli en syrenberså och blev nyss så tagen av hur bra alla hönsen f n tycks ha det, att jag var tvungen att skriva om det.

Scenerna skiftar snabbt, men när jag gick in och hämtade datorn pickade Ingeborgs fyra små kycklingar omkring inne bland syrenbuskarna, medan de två nya ej fullvuxna Hedemorahönorna låg och sandbadade i solen intill en annan syrenbuske.

Från hönshuset kom det kära paret Ingeborg och Ivar gående och tuppen Terrakotte, som blivit lite tilltygad tidigare i bråk och därför blivit undanskuffad ur gemenskapen, har sin vana trogen hållit vakt över de två Hedemororna och Ingeborgs fyra kycklingar.

Ingeborg har några dagar varit rädd för att gå ut p g a att ungtupparna varit för påflugna, men nu skyddar Ivar henne från dem, så de kan inte komma nära. Figaro, Karl-Johan och Kantarell har dock hakat på, så nu är det bara Felix som fattas av de fem bröderna inkl Terrakotte. Felix håller nog ihop med Erk och de andra uppe i dungen och i närheten av hönshuset. Det är han som varit i fejd med Terrakotte.

 Erk är inte så förtjust i att Ivar knyckt Ingeborg ifrån honom och senast för en timme sedan slogs de, så att jag fick gå emellan. Erk har dock fyra - fem damer kvar, så han klarar sig!

Scenen har inte förändrats märkbart sedan jag började skriva, förutom att hedemorahönorna Hedvig och Mora (jag har nyligen bytt namn på dem) har krupit längre in i syrenbuskarna nu sedan de tre ungtupparna samt Ivar och Ingeborg kom ner.

Fem hönor ruvar för övrigt inne i hönshusen resp vedboden, varav två tillsammans. Hur många kycklingar som kommer att komma ut av det, visar sig snart!
Den här bilden av Ivar, Ingeborg och kycklingarna tog jag häromdagen. "Reservpappan" Terrakotte skymtar bakom.
Här visar visst Terrakotte en av Ingeborgs kycklingar något gott, ser det ut som. En snäll reservpappa är han, Terrakotte!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det kan dröja innan din kommentar syns.